SEO, ook wel Search Engine Optimisation, is een online marketing tool waarmee bedrijven de positie van hun website in Google kunnen verbeteren. Een hogere positie in Google levert doorgaans ontzettend veel voordelen op voor je bedrijf. Op de korte termijn kan het al voor kleine verbeteringen zorgen, maar vooral op de lange termijn zul je de vruchten plukken van SEO. In deze blog leggen wij je duidelijk uit wat SEO is, en waarom het op de lange termijn zoveel resultaat met zich mee brengt. Nieuwsgierig geworden naar alle voordelen van SEO? Lees dan snel verder!
Hoe werkt SEO?
SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands, is een tool om de website van je bedrijf een betere positie te geven in Google. Je verbetert als het ware de website op een bepaalde manier, waardoor die beter te lezen is door Google. Als je website helemaal geoptimaliseerd is, dan kan Google beter de waarde van je website inschatten. Er zijn een heleboel manieren om dit voor elkaar te krijgen, maar wat heel erg belangrijk is in dit proces is dat je je bezoekers in je achterhoofd houdt. Een website kan namelijk helemaal geoptimaliseerd zijn, maar als de inhoud dan niet daadwerkelijk aantrekkelijk voor bezoekers, zal het toch niet zo werken als je gehoopt had.
Wat moet er dan geoptimaliseerd worden bij een website?
Dat verschilt per website. Sommige websites zitten al heel goed in elkaar voordat er aan SEO wordt gedaan, en anderen hebben juist weer een volledige optimalisatie nodig. Als de website technisch nog niet goed in elkaar zit, dan is vooraf ook een technische optimalisatie nodig. Daarnaast wordt voornamelijk de content van je website geoptimaliseerd bij SEO, en ligt er veel focus op linkbuilding. Voordat je kan beginnen met het optimaliseren van je website, is het belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren, zodat je weet op welke zoektermen veel gezocht wordt. Als jij bijvoorbeeld een fietsenwinkel hebt, is het handig om te weten of er meer op ‘fiets kopen’ wordt gezocht of op ‘fietsenwinkel’.
Wat doe je met de zoekwoorden?
De zoekwoorden waar het meest op gezocht wordt, kun je verwerken in de content van je website. Zo kun je de teksten op je website zelf optimaliseren, maar ook bijvoorbeeld blogs die op je website geplaatst worden. Per webpagina kun je weer andere zoekwoorden gebruiken die het meest gezocht worden in de categorie van die webpagina. Zo zal er bijvoorbeeld een verschil zitten tussen de zoekwoorden bij de categorie elektrische fietsen ten opzichte van de categorie omafietsen. Ook verwerk je de zoekwoorden in zogenaamde backlinks.
Wat zijn backlinks?
Backlinks zijn links naar een website toe. Als je het hebt over backlinks naar jouw website, zijn dit dus linkjes die naar jouw website linken. Je kan je zichtbaarheid in Google verbeteren door het aantal backlinks naar jouw website toe te vergroten. Dit kan je doen door te linkbuilden. Bij linkbuilden zoek je websites waar jij een linkje op mag plaatsen naar jouw website. Je kan bijvoorbeeld een link verwerken in een blog die jij op een andere website plaatst, of je kan een link plaatsen op partner pagina’s. Partner pagina’s zijn pagina’s op een website waarop de samenwerkende partijen worden weergegeven.
Wat levert het op?
SEO levert je bedrijf veel voordelen op. Doordat je website hoger in Google komt te staan, zul je automatisch meer bezoekers trekken. Ga bij jezelf maar eens na, hoe vaak scroll je nu door naar de tweede pagina op Google om verder te zoeken naar iets? Precies, zelden! De hoogste resultaten in Google worden het vaakst aangeklikt. Meer bezoekers betekent meer online verkopen, waardoor je dus je omzet verhoogt. Met een goede website bereik je dagelijks nieuwe klanten en het zorgt voor professionele en betrouwbare uitstraling. Op de lange termijn is SEO zeer effectief, omdat het in principe gratis is om de backlinks te behouden, en de content op je website te blijven optimaliseren. Betaalde advertenties op Google zorgen ook voor een hogere positie, maar dit is duurt zolang als dat jij betaald voor de advertenties. SEO daarentegen zorgt voor een organische hogere positie in Google, die op de lange termijn zal blijven.
Wat nu als je dit niet zelf kan?
Niet iedereen is natuurlijk gespecialiseerd in SEO, of heeft de tijd en zin om hier moeite in te steken. In dit geval kan je ervoor kiezen om een SEO specialist in te huren. SEO specialisten kunnen voor jou de SEO werkzaamheden oppakken, om zo jouw website een betere status te geven in Google. Bij veel bedrijven kan je kiezen voor een SEO pakket, waarbij een online marketing bedrijf gespecialiseerd in SEO een bepaald aantal uren per maand de SEO verzorgt voor jouw website. Zo ben je verzekerd van een professionele aanpak. Bovendien betaal je elke maand gewoon een vast bedrag, waardoor je nooit voor onvoorziene kosten komt te staan.