Starten met social media marketing? De beste tips!
Door de populariteit van social media platformen hebben marketeers al snel het idee dat ze de boot missen als ze niet op alle socials aanwezig zijn. Maar als je zonder plan met social media marketing begint en lukraak overal gaat posten is de kans op succes heel klein.
Om de kans op succes met social media marketing te vergroten heb je dus een goed plan nodig. In dit artikel delen we een aantal waardevolle tips met je die je kunt gebruiken als je jouw plan gaat uitwerken.
Selecteer de juiste socials
Doordat er simpelweg te veel social media platformen zijn, moet je keuzes maken op welke socials je actief gaat zijn. Om vast te kunnen stellen welke platformen je het beste kunt gebruiken, raden we je aan om de volgende vragen te beantwoorden:
- Waarom zou je dit social platform moeten gebruiken?
- Welke doelgroepen zijn actief op dit platform? Zit jouw doelgroep daar ook bij?
- Welke soort berichten werken het best op dit platform (check de interacties)?
- Zijn er mogelijkheden om je ten opzichte van je concurrenten te onderscheiden?
- Hoe vaak moet je posten om op te vallen en heb je daar voldoende tijd/geld voor?
Richt je niet op verkopen, maar op de connectie
Mensen gaan niet naar een social media platform omdat ze willen kopen. Ze willen juist leuke posts bekijken, nieuwe mensen ontmoeten en de band met hun bestaande contacten uitbreiden.
Dus als jij keer op keer je producten of diensten aan het promoten bent kun je er bijna zeker van zijn dat de verkopen zwaar gaan tegenvallen. Richt je liever op het uitbouwen van de relatie met je doelgroep. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een topic te starten, een poll aan te maken of iets humoristisch te delen dat indirect te maken heeft met jouw product of dienst.
Met content die je doelgroep wil consumeren, creëer je een band met je doelgroep waardoor ze sneller bereid zijn om een product of dienst bij je af te nemen. Het is overigens niet zo dat je nooit je product of dienst mag promoten. Dat mag zeker wel, maar doe het met mate.
Meten is weten
Ja, we weten het. ‘Meten is weten’ is echt zo’n cliché. Maar oh wat is ie waar. Want als je je resultaten van je social media marketing niet in kaart brengt en analyseert weet je nooit of de investering die je hebt gedaan voldoende rendement oplevert. Bekijk dus regelmatig statistieken, zoals bereik, reacties, kliks en likes. Maar ook of social media verkopen of offerteaanvragen op je website heeft opgeleverd.
Pro tip: A/B testen
Hoewel veel marketeers weten dat je A/B testen op landingspagina’s van je website kunt uitvoeren, is het relatief onbekend dat je A/B testen ook op social media berichten kunt toepassen. Door te testen met verschillende titels kun je bijvoorbeeld ontdekken wat het beste werkt om de aandacht van je doelgroep te trekken.
Social media marketing advies nodig?
Zoals je hebt kunnen lezen gaat social media marketing veel verder dan het regelmatig plaatsen van posts. Vind je het allemaal te ingewikkeld worden? Of ontbreekt het je aan tijd om je in social media marketing te verdiepen? Dan is het uitbesteden van social media marketing een goede manier om toch op de socials aanwezig te zijn.
Online marketing gaat verder dan social media marketing
Naast social media marketing zijn er nog tal van andere online marketingkanalen die je kunt inzetten om je doelgroep te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachines, zoals Google. Het voordeel van zoekmachines is dat mensen actief op zoek zijn naar een product, dienst of informatie en daardoor veel meer in de koopmodus zitten dan op sociale media het geval is.
Door social media marketing te combineren met andere vormen van online marketing kun je dus je doelgroep op verschillende manieren en met een verschillende aanpak benaderen. Wil je meer weten over welke online marketingmix voor jouw bedrijf het beste werkt? Benader dan een online marketingbureau voor online marketing advies op maat.