Voor het bereiken van de juiste mensen, een professionele online uitstraling en een duidelijke koers om te varen is een contentstrategie voor je blog essentieel. Het geeft je houvast voor toekomstige content. Het geeft je blog een duidelijk thema. En het is eenvoudig om te ontwikkelen. Lees hieronder hoe jij in vijf stappen een contentstrategie voor je blog ontwikkelt.
Stap 1: Zet je doelen uiteen
Ieder blog is anders en de contentstrategie voor jouw blog is dan ook niet een dertien-in-een-dozijn plan. Heb je een blog om klanten naar je fysieke winkel te lokken? Wil je (potentiële) klanten inzicht geven in wat je doet? Wil je meer (internationale) sales en leads genereren voor je website? Wil je (potentiële) klanten meer betrekken bij je bedrijf en/of merk? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van doelen.
Maak keuzes
Definieer jouw doelen zo specifiek mogelijk. Hang er een getal aan: “ik wil 1000 bezoekers binnen drie maanden” of “ik wil 20% meer omzet in het volgende kwartaal”. Deze doelen worden de basis van je plan. Kies niet meer dan twee, hooguit drie doelen.
Stap 2: Doe marktonderzoek
De tijden dat mensen een blog begonnen om gewoon “van zich af te schrijven” zijn misschien nog niet voorbij. De tijd dat zulke blogs gelezen werden, liggen wel al ver achter ons. Misschien heb je een idee wat je wilt gaan schrijven, maar is dit ook wat je publiek wil lezen? Stap 2 van je contentstrategie is essentieel als je wilt dat je blog (door de juiste mensen) gelezen wordt.
Aansluiten op je publiek
Op welke online plekken komt jouw doelgroep graag? Wat zijn dingen in hun leven waar ze mee worstelen of die ze missen? Wat voor artikelen lezen ze het liefst? Speur websites, blogs en Facebook-groepen af. Bekijk in BuzzSumo wat veel gelezen wordt over deze onderwerpen. Zorg ook dat je eigen Analytics en Webmaster Tools geïnstalleerd zijn, zodat je ziet waar jouw bezoekers op binnenkomen.
Stap 3: Doe zoekwoordonderzoek en bedenk onderwerpen
Kijk naar de woorden waar jij graag op wilt scoren met je blog. Dit kunnen bijvoorbeeld producten of diensten zijn. Noteer ook de synoniemen voor deze woorden en aanverwante termen. Ben je bijvoorbeeld cv-monteur, dan kun je kijken naar “cv monteren”, “cv ketel monteren”, “cv installeren”, “cv ketel installeren”, “cv ketel laten installeren” etc. Nu is het zaak om hier unieke, ijzersterke onderwerpen bij te bedenken.
Stap 4: Maak een contentkalender
Dit deel van de contentstrategie zorgt ervoor dat je blog vers blijft en dat jij altijd overzicht hebt wat wanneer gepubliceerd wordt. Het is ook een stok achter de deur voor jezelf om te blijven schrijven. Je kunt dit zo ingewikkeld of eenvoudig houden als je wilt. Het belangrijkste is dat het voor jou werkt.
Stap 5: Maak killer content
Als je alles op orde hebt, wordt het tijd om daadwerkelijk te gaan schrijven. Zorg om te beginnen dat je artikelen foutloos en grammaticaal correct zijn. Onderbouw eventuele stellingen met onderzoeken en statistieken. Structureer je tekst zo, dat mensen er ook snel overheen kunnen scannen. En uiteraard kan een leuk plaatje hier en daar geen kwaad.
Contentstrategie voor je blog zelf doen of uitbesteden?
Klinkt het ontwikkelen en uitvoeren van een contentstrategie voor je blog als behoorlijk veel en ingewikkeld werk? Uiteraard is het ook mogelijk om voor al deze stappen (inclusief de copywriting voor je blog) een contentbureau in te huren. Kijk bijvoorbeeld eens bij The Content Agency. Dit bureau kan je alle werk of een gedeelte van het werk uit handen nemen. Dat scheelt een hoop stress en zorgt altijd voor maximaal resultaat.