Goede SEO lijkt voor velen vrij voordehand liggend. Toch zijn er altijd onderwerpen die snel over het hoofd gezien worden. Het is absoluut niet zo dat deze onderwerpen niet algemeen bekend zijn, maar ze worden wel vaak vergeten. In deze blog komen een aantal van deze onderwerpen aan bod. Dus lees verder en verbeter je vindbaarheid!
Originele grafische content
Content is volgen google altijd dé manier om je SEO resultaten te verbeteren. Helaas voor de bloggers onder ons is er tegenwoordig meer voorkeur naar grafische content dan tekst. Het algoritme van google bindt steeds meer belang aan niet alleen een mooie stockfoto, maar ook aan infographics of videomateriaal. Daarbij is het nog beter wanneer deze media in de stijl en kleur thema van je website is.
Afbeeldingen optimaliseren
Een ander vlak waar websites kansen laten liggen is het verbeteren van hun image formatting. Een aantal mogelijkheden om je afbeelding te optimaliseren zijn:
- Zorg voor een beschrijvende, korte alt-tag
- Benoem het onderwerp van de afbeelding in de bestandsnaam
- Gebruik photoshop, TinyPNG of Compress JPEG om je bestandsgrootte te verkleinen.
- Maak een afbeeldingen sitemap
- Zorg voor een originele afbeelding die nergens anders te zien is
- Gebruik het juiste bestandstype
- Voeg sociale media deelknoppen toe aan je afbeelding
Onderwerpen in plaats van zoekwoorden
Door machine learning ordt het google algoritme steeds maar slimmer, dit gaat soms ten nadele van mensen die in online marketing afdelingen werken. Zo kan het steeds makkelijker de context van pagina’s begrijpen. Dit heeft als gevolg dat exacte zoekwoorden in je text verwerken steeds minder nut heeft. Relevant zijn is dus belangrijker dan ooit. Schrijf daarom iets waar de lezers van de website ook iets aan hebben.
Ranking factoren voor voice search
Met de snelle groei van voice search zijn er ook een aantal aanpassingen gekomen in het algoritme waardoor ook deze zoektermen worden gerankt. Gelukkig zijn deze factoren niet geheel nieuw, en zijn ze gebaseerd op de normale zoek ranking factoren. De factoren die een rol spelen bij voice search zijn:
- De laadsnelheid van je website. (de gemiddelde laadsnelheid van een voice search website is 4.6 seconden)
- De website maakt gebruik van https
- De pagina heeft meerdere likes en shares vanaf sociale media gegenereerd
- De content is geschreven in makkelijke taal
- Het lijkt erop dat Google pagina’s met gemiddeld 2312 woorden prefereert
- De pagina heeft een goede leesbaarheid
Longtail
Niet alleen hebben longtail zoekwoorden een laag concurrentieniveau, er valt ook nog eens veel mee te winnen binnen voice search SEO. Het is algemeen bekend dat er bij voice search hele zinnen worden uitgesproken als een zoekopdracht. Binnen die zinnen zou je een analyse kunnen uitvoeren en opstellen wat je relevant zoektermen zouden zijn. Vraag jezelf hierbij af hoe je zelf de vraag zou formuleren.
Met zoveel factoren is het logisch dat niet iedereen deze consequent bijhoudt. Hopelijk hebben de bovenstaande “reminders” wat lampjes doen branden. Het maakt niet uit of je een doorgewinterde veteraan bent, of net je online marketing traineeship hebt afgerond. Het is een sector die zich in een rap tempo blijft ontwikkelen. Dus ga aan de slag en pak je kansen!