Het snelst groeiende social media platform van de afgelopen jaren is toch echt wel TikTok. In 2022 is TikTok gegroeid met zo’n 75% op het gebied van het aantal actieve gebruikers. Daarentegen maakte Instagram een groei door van ruim 10% en Facebook een daling in het aantal gebruikers. Toch blijft Facebook, door zijn jarenlange bestaan, het populairste social media platform. Maar hoe kan het nou dat TikTok zo hard groeit in tegenstelling tot de andere social media platformen?
Vernieuwde app
Zoals bekend is, is TikTok een vernieuwde versie van de app Musical.ly. Musical.ly was een app waar je filmpjes kon uploaden. Deze filmpjes waren voornamelijk dansjes of gezongen liedjes. Na verloop van tijd heeft de app een andere weg ingeslagen en is verder gegaan als TikTok. Deze verandering blies nieuw leven in de app en er werd een nieuwe doelgroep aangesproken. Wereldwijd werd er door voornamelijk jongeren gebruik gemaakt van TikTok. Nu waren het niet alleen dansjes en liedjes, maar ook grappig en educatieve filmpjes.
Een nieuwe manier van content
De afgelopen maanden is er een trend in gang gezet. Deze trend verandert de essentie van TikTok. Voorheen was de app bedoeld voor vermaak maar de trend die nu gaande is focust vooral op het adverteren door bedrijven en het verschaffen van informatie. Bedrijven kunnen influencers inschakelen die vervolgens hun product of dienst promoten. Daarnaast wordt TikTok ook gebruikt om nieuws en informatie te verspreiden onder de doelgroep waarvoor het relevant is.
Inkomstenbron voor influencers
Zoals net genoemd kunnen influencers tegenwoordig ook ingeschakeld worden voor TikTok. Hoe meer volgers op TikTok een influencer heeft, hoe interessanter het voor een bedrijf is om een influencer in te schakelen. Het bereik is dan simpelweg groter. De kanttekening hierbij is wel, dat de doelgroep zich moet kunnen identificeren met de influencer. Dit is van belang om de boodschap goed over te kunnen brengen. Het bereiken en de relevantie van de influencer is dus een belangrijke factor bij het kiezen van dit promotiemiddel.