Als je denkt aan internet adverteren, dan denk je waarschijnlijk eerst aan Google AdWords en niet aan social media advertising. Dat is niet vreemd, want Google AdWords biedt miljoenen verschillende websites en apps aan om op te adverteren en dat met een verscheidenheid aan advertentiesoorten en betaalmogelijkheden. Social media advertising is net zo interessant – zo niet interessanter. Besluit je te adverteren via de sociale media, dan profiteer je van een groot aantal voordelen. Drie daarvan worden hier uitgelicht.
1. Social media advertising is goedkoop
Social media advertising is voor een marketing methode goedkoop. Sterker nog, je hebt grotendeels zelf in handen hoeveel je wilt uitgeven. Onder social media advertising verstaan we alle vormen van adverteren via de sociale media. Het is een banner in TikTok, een advertentie in een YouTube video, reclame in de Facebook feed en zelfs een gratis foto in Instagram. Adverteren via sociale media kanalen kan gratis, door regelmatig updates te plaatsen en te hopen dat die veel worden gedeeld.
Je kunt ook betaald adverteren en banners, video’s en statische advertenties laten plaatsen in de app of de website van het sociale media kanaal. Het mooie daarvan is dat je niets hoeft te betalen totdat iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. Je geeft zelf aan hoeveel je dan wilt betalen en aan de hand van dat bedrag worden advertentie plaatsen verloot. Niet alle sociale media doen dit hetzelfde, maar het is een feit dat je aan een slecht lopende advertentie in sociale media minder kwijt bent dan een slecht lopende advertentie in de krant. In het laatste geval betaal je altijd hetzelfde bedrag, succesvol of niet.
2. Adverteren via sociale media is dynamisch
Vanaf het moment dat je een advertentiecampagne begint via sociale media kun je zien hoe die loopt. Je kunt de resultaten analyseren en je kunt direct inspringen als er iets niet goed gaat. Het is dus niet zo dat je een advertentiecampagne start en er vervolgens niets meer mee kunt doen. Je zet hem op, je blijft de resultaten analyseren en je verandert indien dat nodig is. Zo vermijd je grote verliezen door een foutje in de opzet en verhoog je je winsten door nog beter te adverteren.
Sociale media adverteren is doelgericht
Een laatste en misschien wel het belangrijkste voordeel van social media advertising is dat je er een bijzonder specifieke doelgroep mee kunt bereiken. Je kunt adverteren op woonplaats, op interesse, op geslacht, op leeftijd, noem maar op. Remarketing is ook mogelijk via social media advertising zodat je mensen die al een interesse in jouw product hebben getoond over de streep kunt trekken. Door op sociale media te adverteren kun je je op een kleine specifieke doelgroep richten waarvan je weet dat ze jouw product interessant zullen vinden. Maak je advertentie aantrekkelijk en uniek en de kans dat ze hierop klikken is aanzienlijk groter. Je vergroot je winst, je naamsbekendheid en bevordert interactie met je doelgroep door voor sociale media te kiezen.
GMU helpt niet je niet alleen adverteren, maar ook bij je zoekmachine optimalisatie!