Als retailer wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen naar je winkel komen. In de winkel kun je ze namelijk verleiden tot een aankoop met behulp van instore marketing, goede service en natuurlijk een geweldig productaanbod. Maar hoe zorg je er nou voor dat de klanten je winkel in komen? In deze blog geven we je een aantal handige tips.
Aantrekkelijke etalage
Een aantrekkelijke etalage is een ontzettend belangrijk onderdeel als het gaat om instore marketing. De etalage kan namelijk zwaar wegen in de beslissing van de klant om de winkel binnen te lopen of niet. Besteed daarom genoeg aandacht aan het inrichten van de etalage. Wissel het aanbod regelmatig af, zodat je etalage blijft opvallen en je klanten zien dat je een nieuwe collectie hebt. Ook moet de etalage er overzichtelijk en aantrekkelijk uitzien. Potentiële klanten lopen in enkele seconden langs je winkel, dus je hebt maar kort de tijd om de klant te overtuigen om je winkel binnen te komen. Als je de etalage te vol zet, weten mensen haast niet waar ze moeten kijken. Bovendien komt het rommelig over. Gebruik de juiste producten, verlichting, kleuren en accessoires in je etalage en je zult merken dat je meer klanten je winkel in trekt.
Spaarprogramma’s
Om ervoor te zorgen dat de klant niet één keer, maar meerdere keren je winkel binnenkomt, kun je een spaarprogramma opzetten. Je kunt de klant bijvoorbeeld laten sparen voor een leuke korting of een gratis product. Eventueel kun je samenwerken met andere retailers of extra spaarpunten uitdelen voor bepaalde acties. Hiermee vergroot je de klantloyaliteit.
Combineren met online
In de winkelstraat kun je je wel goed zichtbaar maken, maar online is dit net zo belangrijk. Veel mensen starten tegenwoordig hun zoektocht online, en dan is het wel zo fijn als ze jouw winkel tegenkomen. Zorg ervoor dat je nuttige en aantrekkelijke informatie op je website hebt staan, zodat je je potentiële klanten verleid tot een bezoekje aan je winkel. Ook social media mag niet worden vergeten als het gaat om je online kanalen. Deel interessante content, post leuke weetje of vraag naar de mening van je klanten. Zo creëer je interactie met je bezoekers.
Promoties
Ook promoties kunnen een klant overhalen om je winkel binnen te gaan. Kortingen zijn nou eenmaal heel geliefd bij klanten. Plaats de producten die zijn afgeprijsd wel op een strategische plek in de winkel, zodat je klanten ook nog langs je andere producten lopen. Ook kun je bijvoorbeeld samples uitdelen, wat in de toekomst ook weer kan leiden tot terugkerende klanten.