ZZP’ers en online platformen: het beste uit je social media halen

Categorieën Blog

Als zelfstandige ondernemer is het slim om social media te benutten, zeker in deze steeds veranderende markt. Je wilt je onderscheiden, en de juiste inzet van social media kan daarbij het verschil maken. Maar hoe bepaal je welk platform je wanneer moet gebruiken? Beantwoord deze vijf vragen om een goede keuze te maken of om je huidige social media-strategie te evalueren.

 

  1. Woorden of beeld?

Heb je een online winkel of bied je diensten aan, zoals boekhouding? Dit kan invloed hebben op welk sociaal medium het meest geschikt is voor jou. Instagram en Pinterest richten zich vooral op beeld, waardoor ze perfect zijn voor het presenteren van producten. Als je veel te vertellen hebt, is Twitter met zijn tekstgerichte aanpak handig. En als je video’s wilt delen, is een YouTube-kanaal natuurlijk onmisbaar.

 

  1. Is mijn onderneming een B2B of B2C?

Verkoop je aan bedrijven of aan consumenten? Dit beïnvloedt welk sociaal medium het beste past. Facebook is bijvoorbeeld handig om de consumentenmarkt te bereiken, terwijl LinkedIn meer geschikt is voor de zakelijke markt. Houd dit in gedachten bij het kiezen van het juiste platform.

 

  1.  Hoeveel tijd besteed ik aan social media?

Als je een klein bedrijf hebt, ben jij waarschijnlijk de enige die zich bezighoudt met alle social media taken. Bedenk daarom hoeveel tijd je wekelijks beschikbaar hebt. Het maken van foto’s, bedenken van goede teksten en het reageren op reacties van volgers kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Het is beter om één of twee kanalen goed bij te houden dan vijf waar je nauwelijks aan toekomt.

 

  1. Waar bereik ik mijn doelgroep het beste?

 

Het is belangrijk om te weten op welke social media je aanwezig moet zijn. Ook al heb je een product dat perfect in beeld komt, als je je richt op de jonge mannen, heeft het weinig zin om actief te zijn op Facebook. Als je niet precies weet waar jou doelgroep zich bevindt, kun je rondvragen bij (potentiële) klanten om te ontdekken welke social media ze gebruiken. Een handige tip is ook om te kijken op welke platforms jouw concurrenten actief zijn en hoeveel volgers ze hebben.

 

  1. Hoe kan ik meer volgers krijgen?

Nadat je hebt besloten op welk social media-platform je je boodschap wilt verspreiden, is het tijd om actie te ondernemen. Maak een contentplanning en zorg ervoor dat je een voorraad aan berichten hebt. Het is handig om regelmatig je boodschappen te delen en volgers op te bouwen. Begin met het uitnodigen van al je vrienden om je zakelijke account te volgen, maar overweeg ook om de volgers van je concurrenten te gaan volgen. Vaak zullen zij jou ook terugvolgen.

De top 8 social media platformen

Voor zzp’ers is het handig om je social media-inzet te optimaliseren door deze vragen te stellen. Tevens is het nuttig om naar het bestaande aanbod te kijken. Als we Whatsapp en Snapchat buiten beschouwing laten (omdat ze meer gericht zijn op communicatie dan op social media), is hier de actuele top 8 van social media in Nederland, gebaseerd op het aantal gebruikers.

  1. Facebook
  2. Youtube
  3. Instagram
  4. LinkedIn
  5. Pinterest
  6. Twitter (X)
  7. TikTok
  8. Tumblr

Al met al kun je als ondernemer met deze 5 vragen bekijken hoe je het meeste uit je social media kunt halen. Door deze vragen te beantwoorden, ontdek je welk platform het beste past bij wat jij wilt bereiken en wie jouw klanten zijn. Dit helpt je om social media slim en effectief te gebruiken, waardoor je online als ondernemer goed opvalt en je boodschap goed overkomt. Op die manier houdt niets je tegen om je bedrijf online te laten groeien.